FANDOM

51187ec00764b7ff37b61d3dcf0f6c93

Vägen till Aglar Mor längs bergssidan

Läge Edit

Öster om Snötopparna beläget i Ravennas nordligaste del faller sista bergets sida brant och stupande ned i en nära på Avgrundsdjup ravin. Och om man tror på folksägnen kring den så är den precis så pass djup. Längs bergssidan och efter många svindlande smala klippkanter och vägar ligger inhugget i själva berget en stor och numera på ytan rostig järnport i kvarlämning av dvärgar eller annat. Vem vet vid det här läget? Det som huseras där är långt värre och i folkmun nämns det bara som en viskning, för hit är inte dit gemene folk eller godhjärtade beger sig.
B2f9b7d0c7a833af6e1aeaa7aab339c2

Ingången till Aglar Mor

Om Edit

Aglar Mor, eller Svarta skrå som det i folkmun omnämns som, är Ravennas centra för den Undre Världen och en högst aktiv svart marknad som handlar med allt vad man någonsin kan begära och kan betala för. Dess varor finner sig ofta raskt till Korphamn och Fiskargränd trots det ligger på andra sidan ön.

Bakom dess port som fortfarande används i skydd mot de lokala och aggressiva frost-trollen från bergen, så hyses i gångar nedan ett skänkrum och samlingsrum i ett med diskreta som öppna vrår och balkar som mörka hörn. Allt fönsterlöst såklart, av uppenbara skäl och passande för de mer ljus- och dag-känsliga besökarna.

200c39745d700b122a6afd9e412afd1a

Skänkrummet

Längre in och än djupare finns det rum av varierade storlek och utrustning att hyra för de långväga gästerna och handlarna.

Om man önskar ta sig till själva djupet där grottor breder ut sin rymd och den huggna stenen gör sannerligen skäl för sin arkitektur så kostar det om man inte arbetat upp ett rykte eller kapital. För är där de mer delikata som känsliga varorna byter hand i marknaden och en omtalad bordell finns.

Den undre delen är djup och vid, med flera olika gångar och både upptagna som fortfarande oupptäckta rum och förseglade hemligheter.

Ägo Edit

Vem som "styr" Aglar Mor är oklart, för det finns varken en ägare eller någon som kan lägga beslag på det. Grupperingar cirkulerar och samarbetar och håller det aktivt i personalstyrka och inköp, med jämna mellanrum byte och ofta är det blodiga sammandrabbningar och uppgörelser som sker i dess lokaler. Inget som höjs ett ögonbryn på och liken eller blivande liken hänger i kättingar eller stålburar utanför i kylan och blåsten för att långsamt ruttna eller bli till rovfågelmat.

Risk Edit

Väldigt hög

Aglar Mor är det inte ovanligt att stöta på drower, odöda, mörkeralver, svartblod av olika slag som kultister och andra utstötta. Ingen lojalitet finns mot land eller styre, rykte bygger man på sitt eget vis och lojalitet är en bristvara och oerhört dyrköpt. Att bli huggen i ryggen är man lämnad till sin egen förmåga att undvika.

Platser Edit

Skänkrummet

  • Där nya som gamla besökare möter den mer inhemska "befolkningen". På egen risk. En kvinnlig halvorc vid namn Lera står bakom skänkdisken, arbetar flitigt och godmodigt med vänliga som ovänliga besökare. Verkar inte ha så mycket bakom pannbenet men en desto kompaktare näve.

Framstående fraktioner Edit

Dessa räknas som de mest inflytelserika och starkaste grupperingarna inom Aglar Mor. Dessa finns nere i grottsystemen som omger Mammon, marknaden. Större chans att träffa och handla med undersåtar än ledarna själva.

Caurifellian - Mörkeralvisk ledare

Mae'Viir - Drowiskt Hus

Búbhosh  Ash - "Great One", en girig gammal goblin som är större på insidan är utsidan. Lite av ett stående skämt i skrået, men ingen säger det så det hörs. Kallas dock för "Bubba" av sina egna eller de andra fraktionernas ledare. Har sina svartblod i var del av Aglar Mor där de inte fallit i andras ägo, ofta är det hans halvblod som tjänar i Skänkrummet bl.a.