FANDOM

B2f9b7d0c7a833af6e1aeaa7aab339c2

Ingången till Aglar Mor

51187ec00764b7ff37b61d3dcf0f6c93

Vägen till Aglar Mor längs bergssidan

Läge Edit

Öster om Snötopparna beläget i Ravennas nordligaste del faller sista bergets sida brant och stupande ned i en nära på Avgrundsdjup ravin. Och om man tror på folksägnen kring den så är den precis så pass djup. Längs bergssidan och efter många svindlande smala klippkanter och vägar ligger inhugget i själva berget en stor och numera på ytan rostig järnport i kvarlämning av dvärgar eller annat. Vem vet vid det här läget? Det som huseras där är långt värre och i folkmun nämns det bara som en viskning, för hit är inte dit gemene folk eller godhjärtade beger sig.

Om Edit

Aglar Mor, eller Svarta skrå som det i folkmun omnämns som, är Ravennas centra för den Undre Världen och en högst aktiv svart marknad som handlar med allt vad man någonsin kan begära och kan betala för. Dess varor finner sig ofta raskt till Korphamn och Fiskargränd trots det ligger på andra sidan ön.

Bakom dess port som fortfarande används i skydd mot de lokala och aggressivt kallhuggna trollen från bergen, så hyses i gångar nedan ett skänkrum och samlingsrum i ett med diskreta som öppna vrår och balkar som mörka hörn. Allt fönsterlöst såklart, av uppenbara skäl och passande för de mer ljus- och dag-känsliga besökarna.

200c39745d700b122a6afd9e412afd1a

Skänkrummet

2ae415bee445ca2e3e97b0c7a0287042

Längre in och än djupare finns det rum av varierade storlek och utrustning att hyra för de långväga gästerna och handlarna.

Om man önskar ta sig till själva djupet där grottor breder ut sin rymd och den huggna stenen gör sannerligen skäl för sin arkitektur så kostar det om man inte arbetat upp ett rykte eller kapital. För är där de mer delikata som känsliga varorna byter hand i marknaden Mammon.

Den undre delen är djup och vid, med flera olika gångar och både upptagna som fortfarande oupptäckta rum och förseglade hemligheter. Här är det både lätt att gå vilse eller gå helt fel på andra sätt. Nykomlingar bör ta sig i akt!

59d78ece460c1ab3ac06ebe014019eac
Utanför så går gigantiska kättingar till "broar", gamla som stenen själv tycks
02c6d7fc0b6a6488c0ef72dbf651010f

Templet "Vita Ögat"

det som och vilka forna jättar som satt dem där är oklart. Men de leder till en bergsplatå på andra sidan Ravinen där ett gammalt altare och stenfigurer i dyrkan finns uthuggna i ett specifikt mönster. Används i allra högsta grad än i dag.
99ee345333c7c374bcf20906e72ffdb2

Vägen över Ravinen till templet

Ägo Edit

Vem som "styr" Aglar Mor är oklart, för det finns varken en ägare eller någon som kan lägga beslag på det. Grupperingar cirkulerar och samarbetar och håller det aktivt i personalstyrka och inköp, med jämna mellanrum byte och ofta är det blodiga sammandrabbningar och uppgörelser som sker i dess lokaler. Inget som höjs ett ögonbryn på och liken eller blivande liken hänger i kättingar eller stålburar utanför i kylan och blåsten för att långsamt ruttna eller bli till rovfågelmat.

Risk Edit

  • Väldigt hög

I Aglar Mor är det inte ovanligt att stöta på drower, odöda, mörkeralver, svartblod av olika slag som kultister och andra utstötta. Ingen lojalitet finns mot land eller styre, rykte bygger man på sitt eget vis och lojalitet är en bristvara och oerhört dyrköpt. Att bli huggen i ryggen är man lämnad till sin egen förmåga att undvika.

F2bae7efe8215a674493c6f201905676

Xupido Kisri

Platser Edit

Ashfar - Bordell "Where good girls go to die.."

  • Vilken koppling det finns till Bourguignon vet ingen, men faktum kvarstår ändå att de flickor som är stökiga eller skapar för mycket problem tenderar att sluta sina dagar på Ashfar. Här finns också frestelser från andra raser och en drowisk madam håller i piskan. Denna med namnet Xupido Kisri.

Vita Ögat - Templet på andra sidan Ravinen

  • Här står fortfarande gammal formad sten och forna inskriptioner. En vid skål av sten håller en aldrig sinande eld.

Mammon - Samlingsnamnet för marknaden

  • Mest koncentrerat i den undre delen vid fasta platser man övertagit på ett eller annat sätt, kan vara en öppen mindre grotta till gamla rum eller gångar. Men är också utspridd över hela av Aglar Mor, allt från skänkrummet vid "ytan", bordellen och handlar om olika kontakter till olika fraktioner. Kontakterna rör sig i de olika utrymmena i jakt på både köpare, säljare och varor.

Framstående fraktioner Edit

Dessa räknas som de mest inflytelserika och starkaste grupperingarna inom Aglar Mor. Dessa finns nere i grottsystemen som omger Mammon, marknaden. Större chans att träffa och handla med undersåtar än ledarna själva.

Caurifellian - Mörkeralvisk ledare

Mae'Viir - Drowiskt Hus

Búbhosh  Ash - "Great One", en girig gammal goblin som är större på insidan är utsidan. Lite av ett stående skämt i skrået, men ingen säger det så det hörs. Kallas dock för "Bubba" av sina egna eller de andra fraktionernas ledare. Har sina svartblod i var del av Aglar Mor där de inte fallit i andras ägo, ofta är det hans halvblod som tjänar i Skänkrummet bl.a.

Inspiration Edit

Pinterest