FANDOM

5f31041be08894c03a61e99a9e60b555

Niphredil Ithilluin är den tredje yngsta ur Kung Lucién Ithilluin av Celendines stora barnaskara. Oäkta men erkänd dotter till kungen. Hon är storasyster till Claurrill, som delar samma mor med henne.

I tonåren fortfarande har hon tränat med palatsets soldater sedan hon var bara barnet och hennes mor dog. En vild och livfull ung kvinna som har lätt till leenden och inte tar så allvarligt på livet alls. Inte skapt för palatsets liv, och tar varje tillfälle för att rida med i jakten, slåss på slagfältet och brottas eller slåss med soldaterna. Deltog i inbördeskriget och var med på slaget vid Vidablick, ridande i en av trupperna hon tränat med och under sin storebror Kronprins Istarïons befäl. Gjorde sig väl där - och har självförtroende nog efter det med. En viss hunger efter äventyr och strid, snabb att dra svärd och kanske utan ilska, utan med ett glittrande förtjust leende, men allvar är sällan nära hennes sinnen. Ställer till med hyss och hamnar jämt i onåd med sin storasyster Braigiell av Falathren som ser efter henne och hennes lillasyster. Har två stora jakthundar som följer henne vart hon än går. Ostirion och Othronn.